Vi spiser ofte kefir eller yoghurt med müsli og frukt til frokost eller kveldsmat. Som regel lager vi müslien selv, men følger ikke noen spesiell oppskrift. Vi bruker det som er i skapet, med havregryn som base. (Bruk gjerne andre flak, som hvete, bygg og rug. Men her lager vi det glutenfritt).

Som regel blir det havregryn (de store), bokhvete, nøtter, frø, honning, kokos, kokosfett, appelsinskall og rosiner/dadler. Helst økologisk. Har du økologiske appelsiner, rasp skallet og frys det ned! Supert å bruke i mat.

(Bokhvete, nøtter og frø kan gjerne ligge i bløt over natten, så blir de lettere å fordøye, og næringsstoffene blir mer tilgjengelig for kroppen).

Vi pleier legge bakepapir på et stekebrett, og legge på havregryn. Kanskje en halv kilo. Så har vi på det vi synes er godt, bortsett fra valnøtter, rosiner/dadler som tas i til slutt. Inn i ovnen med det. Relativt lav temperatur (150-175 grader?), og rør underveis. Følg med, det skal bare såvidt få litt farge. 10-15 minutter kanskje. Bland i valnøtter, rosiner og dadler hvis dere synes det er godt. La blandingen bli kald, og ha den over i lufttett beholder. Norgesglass er fint.

IMG_1735

Dette kan både de store og mindre barna være med på å lage. Kanskje de har en favoritt de vil ha med? Tørket frukt eller bær? Det er mye som er godt og sunt, og man trenger ikke å tilsette honning- det fungerer fint usøtet. Det smaker uansett nydelig på kefir, med frukt eller bær på!

Liker dere havregrøt, er det godt å tilsette litt av denne blandingen i grøten. Så blir den mer spennende. Jeg pleier å gjøre istand og blande havregryn, müsli, chiafrø og vann (mer enn man tror) i en kjele kvelden før. Så er det bare å varme opp om morgenen, og maten blir lettere fordøyelig. Smaker supert med litt melk, kanel, honning, rørte bær og eplebiter!

IMG_1746

Havregryn gir en sunn og god start på dagen, og metter lenge. Inneholder masse fiber, jern, sink, magnesium, E-vitamin, vitamin B1 (tiamin) og en rekke andre sunne saker. Bra for magen og hjertet.

Bokhvete inneholder ikke gluten, og er lett fordøyelig. Den har høye verdier av blant annet jern, magnesium, fosfor og kalium.

Nøtter er noe av det mest næringsrike vi har. De er proppfulle av sunne fettsyrer, rike på proteiner, fiber, vitaminer, antioksidanter og mineraler. Hver nøtt har sin spesielle sammensetning av næringsstoffer, så her er det er fint å blande og variere.

Alle nøtter, frø og kjerner uten skall burde oppbevares mørkt og kaldt i lufttett beholder, i kjøleskap, eller aller helst i fryser. Særlig hvis det ikke brukes opp med det første. Dette er fordi de lett harskner. De tiner raskt når du tar dem ut av fryseren.

Valnøtter er best å spise rå, så tilsett dem etter at mûslien er ferdig. De er spesielt rike på sunne omega-3 fettsyrer. Også mye proteiner og antioksidanter.

Mandler er rikest på kalsium, og inneholder også masse proteiner og fiber, samt vitamin E, riboflavin (B2) og magnesium.

Hasselnøtter er en veldig god kilde til vitamin E.

Pistasjenøtter har mye vitamin B6, proteiner og antioksidanter.

Cashewnøtter inneholder masse magnesium og kobber.

Macadamianøtter har mye kostfiber,magnesium og tiamin (B1). De er også en fin kilde til jern.

Frø er proppfulle av næringsstoffer som proteiner, fiber, jern, vitaminer og omega-3 fettsyrer. Her er det også både godt og sunt å blande flere sorter.

Chiafrø inneholder mineraler som kalsium. De er en svært god kilde til omega-3 fettsyrer, og inneholder også blant annet jern, folat (B9) og magnesium.

Gresskarkjerner inneholdermye sink, magnesium jern og proteiner.

Solsikkefrø er en god kilde til flerumettede fettsyrer, vitamin E, folat og en rekke mineraler som selen, kobber, mangan, magnesium og fosfor.